Achilles and the Tortoise
Hoe het begon, Achilles and the Tortoise (AATT) is een slow fashion- en lifestylemerk gevestigd in Amsterdam, opgericht in 2019 door drie vrienden.
Het doel van Achilles is om opvallende stukken te creëren met een positieve impact op mens en natuur. Het merk startte met een ambitieuze samenwerking met het WWF. Hun inspiratie komt voort uit de rijke erfenis van menselijke culturen gecombineerd met onze verbazingwekkende wildlife, omgezet naar eigentijdse ontwerpen. De reis gaat verder Achilles and the Tortoise brengt twee tijdloze private label unisex collecties per jaar uit.
AATT is momenteel een van de meest ambitieuze slow fashion-merken in Nederland en breidt nog steeds haar productassortiment uit om uiteindelijk een volwaardige winkel te worden voor uw complete duurzamere garderobe.
Slow Fashion
Duurzaamheid
Het beweren een slow fashion merk te zijn is een gedurfde uitspraak die moet worden onderbouwd. Voor Achilles and the Tortoise gaat Slow Fashion verder dan een milieuvriendelijk productieproces, eerlijke prijzen en uitstekende arbeidsomstandigheden. Het betreft met name de productie van duurzame kleding van zeer hoge kwaliteit. Door te beloven dat alle producten van Achilles and the Tortoise een minimale dikte hebben van 250 g/m2, produceren ze kleding die een leven lang meegaat.
Levenslange materiaalgarantie
Biologische materialen zijn waardevol. Daarom bieden ze de unieke merkbelofte van een levenslange ‘houdbaarheid’ kickback op alle geretourneerde artikelen van Achilles and the Tortoise. Het houdbaarheidsbeleid biedt een winkeltegoed van 10% op elk teruggestuurd Achilles and the Tortoise-artikel op basis van de oorspronkelijke aankoopprijs (inclusief mogelijke kortingen). Het beleid is van toepassing op alle producten van Achilles and the Tortoise, ongeacht hoe lang geleden je ze hebt besteld, maar alleen als de stof nog intact en onbeschadigd is.
Gerecyclede & biologische materialen
Hergebruik en recycling zijn een van de meest effectieve manieren om duurzaamheid in de mode te vergroten. Achilles and the Tortoise streeft naar een gesloten systeem dat resulteert in milieuvriendelijke producten.
Om de hoogste kwaliteit te garanderen, zijn de producten van Achilles and the Tortoise altijd GRS en OCS of GOTS gecertificeerd.
Plasticvrije kleding
De plasticvrije belofte. De mode-industrie draagt aanzienlijk bij aan het wereldwijde plasticprobleem. Van synthetische vezels tot eenmalige plastic verpakkingen, de milieu-impact is enorm. Microplastics vormen zelfs nog grotere gevaren, omdat ze onze lucht, water en voedselsystemen vervuilen en de kwaliteit van de lucht en het sperma beïnvloeden.
Dringende actie is cruciaal. Bij Achilles and the Tortoise nemen ze een standpunt in tegen het gebruik van plastic, zelfs in gerecyclede vorm. Modebedrijven moeten bio-based materialen zoals biologisch katoen, hennep en linnen prioriteren, en innovatieve recyclingtechnologieën omarmen. Door bewuste keuzes te maken en circulaire benaderingen te omarmen, kan de mode-industrie de plasticcrisis bestrijden en onze planeet beschermen.
Natuurlijke kleurstoffen & kleuring
Ondanks het feit dat veel synthetische textielkleurstoffen kankerverwekkend zijn en een grote rol spelen in watervervuiling, worden ze nog steeds gebruikt. Achilles and the Tortoise geeft om de gezondheid van mensen en de natuur. Daarom gebruiken ze kleurstoffen op natuurlijke basis, afgeleid van natuurlijke restproducten van de landbouw- en kruidenindustrie, waarbij het eetbare deel nog beschikbaar blijft voor consumptie.
Hun Essentials-collectie is gekleurd met EarthColors®. Dit proces maakt hun stoffen superzacht, met een levendige kleurschakering.
EarthColors® zijn gepatenteerde, hoogwaardige kleurstoffen op natuurlijke basis, gesynthetiseerd uit niet-eetbare restproducten van de landbouw- of kruidenindustrie, zoals palmettovruchten, bladeren of nootdoppen.
Eerlijke prijzen
Het is geen geheim, hun kleding is niet goedkoop, maar ze verzekeren je dat dit de eerlijke prijs is! Vergeleken met goedkope fast fashion kleding lijkt hun prijsproduct misschien hoog. Maar wat je in gedachten moet houden, is dat de meeste fast fashion merken hun milieukosten niet opnemen in hun prijzen. Als ze je de echte prijs zouden laten zien, zouden ze alle milieukosten en sociale kosten moeten opnemen die gepaard gaan met de productie van fast fashion kleding in de prijs. Denk aan de kosten van alle microplastics die worden vrijgegeven door synthetische vezels, exploitatie van natuurlijke hulpbronnen, de vervuiling van water en lucht en schending van mensenrechten. Hoe voel je je nu als je overweegt een T-shirt van $10 te kopen?
Gemaakt in de EU
Om gezonde arbeidsomstandigheden, leefbare lonen, korte levertijden en gegarandeerde kwaliteit te waarborgen, vindt de complete productie plaats binnen de EU-zone. Van upcycling en recyclage van post-consumententextiel, het verminderen van snijafval en onverkochte voorraden tot de productie van kant-en-klare kledingstukken.
Geïnspireerd door de natuur
Achilles and the Tortoise benadrukt de schoonheid van de natuur door authentieke ontwerpen en verhalen. Voorbeelden hiervan zijn de bijna uitgestorven Amoerluipaard en de ernstig bedreigde Afrikaanse wilde hond, bosbouw en de Indonesische Kakatua.
Pre-orders & beperkte oplages
Om overproductie te voorkomen en exclusiviteit te garanderen, worden alle nieuwe collecties gelanceerd via een pre-orderronde om de vraag en productieomvang te bepalen. Meer informatie over pre-orders vind je op hun FAQ-pagina.
Productverzorging
Minder wassen, op de juiste manier wassen en je kleding netjes opbergen zijn allemaal belangrijke handelingen die de levensduur van je T-shirt kunnen verlengen. Niet helemaal onbelangrijk, want het verlengen van de levensduur van kleding heeft een enorme positieve impact. Daarom: was minder! Het besproeien met wodka is een uiterst effectieve manier om je kleding zweetvrij en geurvrij te krijgen. 1/3e wodka, aanvullen met 2/3e water en sprayen! Als je toch wilt wassen, kies dan ALTIJD voor handwas, met lauw water van maximaal 29 graden. Dit voorkomt dat je shirt krimpt. Kies ook voor natuurlijk drogen, wat beter is voor je kleding en het milieu, strijk je kleren niet, maar stoom ze.
















